محل تبلیغات شما
 


فرزاد کریمی، یادداشتی درباره­ی مجموعه­شعر  درخت از میان سایه­اش می­گذرد، سروده­ی آنژیلا عطایی

درخت از میان سایه­اش می­گذرد عنوان دومین مجموعه­شعر آنژیلا عطایی است که در سال 1394 در نشر مروارید منتشر شده است. عطایی در این اثر، از نخستین مجموعه­شعرش من اما لیلی نیستم (عطایی، 1391) فاصله­ی بسیار گرفته، روند تکاملی شعر خود را به­روشنی نمایان ساخته است. شعرهای این مجموعه، تجربه­های زیستی شاعر در مکان­های خاص و در زمان­های خاص است. اما تجربه­ی زیستی در یک کهکشان شعری نمی­تواند بروز مستقیم داشته باشد. از این روی شاعر به بیان لحظه­های خلسه­ی خود در برخورد با واقعیت­های دنیای بیرون روی آورده است: مرا به نیمه­ی خواب­هایت ببر/ جای پلنگی که هرشب تا سینه­ات بالا می­آید» (ص 15). خلسه­ای که شاعر در لحظه­های وصول به شعر به آن دست­یافته، محصول نوستالژی است؛ خاطره­هایی نه انتزاعی، که ناشی از فهم شرایط حال و عدم امکان تطبیق آن با وضعیت درخشان گذشته: من از دلتنگی­های زنی می­گویم/ که هرروز/ با جیب­هایی پر از سنگ از رودخانه برمی­گردد» (ص 24). غم جداافتادگی از موطن، بر باد رفتن دلاوری­های گذشته، دلبستگی به سرزمین و اقلیم، تصویرسازی از فضاهای طبیعی بکر و مواردی از این دست، نشان ازهمان فعالیت­های شناختی دارد که انتزاع­های ذهنی شاعر را با واقعیت­های ملموس، و واقعیت­های ملموس را با آشفتگی­ها و بی­قراری­های ذهنی پیوند داده است. شعر عطایی، شعر تعارض­ها و تضادهای هم­نشین است. 

    تلاقی تلخی ناکامی­ها و فضای آرام روستایی یا قبیله­ای، نزدیکی رابطه­های شکست­خورده با رؤیاهای روشن عاطفی در شعرهای این مجموعه، همه در لحظه­هایی اتفاق افتاده است که می­توان از آن­ها به "بزنگاه معصومیت" (گریماس، 1389: 13) یاد کرد. در این لحظه است که شاعر، دختر دهقان روس، دست در دست مردی از کوهپایه­های آلپ می­گذرد تا جنگ­ها را از دنیا بردارد یا شهرها را از زندان (ص -19). این بزنگاه­های معصومیت، که شعر عطایی مشحون از آن است، چنان صادقانه و بی­آلایش است که نمی­توان آن را گزارش کرد. این لحظه­ها فراغتی است که زبان از بیان آن عاجز است، لاجرم شاعر برای انتقال آن لحظه­های معصوم به روایت روی آورده است: می­چرخم، فریاد می­زنم/ صدایم به انتهای چاه نمی­رسد/ نمی­شنوی، برنمی­گردی/ اصلن من دختر ایل/ تو مردی از قبیله­ی دشمن/ که عاشقم شده است/ گالان!/ برادرانم تو را خواهند کشت/ وقتی برای بردن من/ به کنار چاه برمی­گردی» (ص 26-27).

     روایت ابزاری است در دست شاعر تا صمیمی­تر و بی­واسطه­تر با مخاطب خود سخن بگوید. روایت­های عطایی گاه چنان خصوصی می­شود که شکل تخاطب _در قالب واگویه­_ به خود می­گیرد. روایت­ و منادا در شعرهای این مجموعه همواره با فضایی عاشقانه آغاز شده، در ادامه عناصری قومی، تاریخی یا اسطوره­ای غنای مفهومی متن را فزونی بخشیده است. درواقع روایت بستری است برای متن تا از رهگذر آن شاعر مجال یابد این عناصر عام فرهنگی را در تفرد خاص رؤیاگونه­­اش وارد نماید. واگویه­های کاملن خصوصی شاعر، بنیادهای عام دارد و همین بنیادهای عام ظرفیت پذیرش پارادایم­های فرهنگی گوناگون را در اختیار متن قرار داده است: سربندم را شبیه ن سرزمین تو می­بندم/ به زبان مادری­ات حرف می­زنم// برای زیتون­هایم باغ می­شوی/ برای اسب­هایم چمن­زاری بزرگ/ تا از شانه­هایت به کوهپایه­های البرز برگردم/ و از صندوق چوبی مادربزرگ/ قرص ماه را بیرون بیاورم/ گُلوَنی سرش کنم// نگاه کن!/ مهتاب به کوه می­آمیزد/ زنی با اسب از بیستون می­گذرد» (ص 28).

     حضور شخصیِ شاعر در میانه­ی تمامی این یادکردهای قبیله­ای، جغرافیایی و کهن­الگویی، در کنار کنش­های آیینی و افسانه­های خاستگاهی، منشأ همان بزنگاه­های معصومیت اوست. راویِ روایت­های درخت از میان سایه­اش می­گذرد زنی است که داعیه­ی مبارزه­های روشنفکرمآبانه­ی نه ندارد. او معشوقی است که دلاوری­های مردان قبیله را تقدیس می­کند و معشوق خود را پیوسته می­ستاید، حتا در فراق­هایش و در دلتنگی­هایش. راوی، محدودیت­های سنتی نه را به فرصتی برای مهرورزیدنی خالص بدل کرده است. وی­ بیش از آن­که از خواسته­های خود بگوید، از دوست­داشتن­های معشوقش سخن به میان ­آورده است: محبوب من جاده­ای را دوست دارد/ که برف­ها را دور می­زند/ در انتهای کوهستان به پنجره­ای می­رسد/ از آن عبور می­کند/ به شهر خودش بازمی­گردد» (ص 39).

     زنِ شعرهای عطایی برای بیان معصومیت­هایش از بکارت طبیعتی آشنا بهره گرفته است. پیامد این شیوه­ی بیانی، تصویرهایی باز در چشم­اندازی گسترده است که در شعرهای این مجموعه به­کرات دیده می­شود. به نظر می­رسد موفقیت شاعر در تصویرگری­هاش بر تجربه­ی زیستی خود از طبیعت متکی است. همین عامل، باورپذیری این تصویرها را افزون ساخته است: مردِ کوه­های بلند/ قلعه­های دوردست و جاده­های دور!/ مردِ تفنگ­های سرپر/ سیاه­چادرها و کوچ­های مدام!/ به جست­وجوی تو آمده­ام/ به جست­وجوی صدایی که از کوهستان برمی­گردد/ دنبال رد پای اسبی که تو را با خود برده است» (ص 42). خلسه­های شعری در این اثر اغلب در چشم­اندزی دور اتفاق افتاده است و این به تخیلِ رؤیایی دسترسی­ناپذیر دامن زده است.

     همچنان­که دفتر شعر به پایان خود نزدیک می­شود، ابراز عواطف شخصی شاعر، از ملاطفت آغازین فاصله می­گیرد و با تکیه بر تصاویری نسبتن ناملایم، گونه­ای خشمِ تاکنون ابرازنشده را برون­فکنی می­کند. این وضعیت به­ویژه در فصل دوم کتاب بسیار به چشم می­خورد: کاکتوس بزرگ خانه­ی همسایه/ وسوسه­ام می­کند/ برگ­های خاردارش را/ لای انگشت­های کوچکم بفشارم» (ص 65)، چه کسی از میوه­های درختی می­خورد/ که بر مزاری روییده است» (ص 67)، و هربار که جماعتی عظیم می­میرند/ ن برمی­گردند/ بدن­های بی­جان فرزندانشان را بشویند/ . / صدای شلیک بلند می­شود/ اسبی را که پایش شکسته بود/ بالای صخره­ها خلاص کرده­اند» (ص 68-69)، هزارسال پیش­تر/ هزارفرسنگ دورتر/ زنی لای هیزم­ها می­سوزد» (ص 73) و . . می­توان پنداشت چنین خشمی و چنین خشونتی، برآیند نومیدی شاعر از تحقق رؤیاهایش یا عدم امکان تطابق میان انتزاع­های آرامش­بخش ذهنی با واقعیت­های نابسامان خارجی باشد؛ نوعی ازدست­دادن معصومیت یا ترس از این ازدست­دادن. گویی بین روزمرگی و تکرار و بزنگاه معصومیت برشی رخ داده است که ما را به­سوی وضعیتی جدید سوق می­دهد. دیگر مرزهای نوستالژی مخدوش شده و آن طبیعت بکر هم نمی­تواند نجات­بخش شاعر از هجمه­ی نابهنجاری­هایی چون درد، مرگ، دوری، فقدان و . باشد. شاید مجموع چنین شرایطی است که شاعر را به این نتیجه رسانده است: آن­که می­خواهد برود، حتمن می­رود/ از برف و بوسه هم هیچ کاری برنمی­آید» (ص 78).           ­

 منابع

عطایی، آنژیلا. 1391، من اما لیلی نیستم. تهران: دارینوش.

عطایی، آنژیلا. 1394، درخت از میان سایه­اش می­گذرد. تهران: مروارید.

گریماس، آلژیر داس ژولین. 1389، نقصان معنا. ترجمه و شرح: حمیدرضا شعیری، تهران: علم.  


نگاهی به مجموعه شعر « تناهی» اثر روزبه سوهانی

آسیب‌شناسی جوایز شعر در ایران

تاملی بر وضعیت شعر در سال 97

شاعر ,ص ,میان ,شعر ,عطایی ,معصومیت ,است که ,از میان ,میان سایه­اش ,شعرهای این ,شاعر در ,میان سایه­اش می­گذرد

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود اهنگ جدید + پخش انلاین هشت سال دفاع مقدس